MS SHIYAN 2008

Mistrovství světa v tradičním wushu,
Shiyan, China, 28.10.–2.11.2008

Když jsme se dozvěděli, že jsme jako reprezentanti ČR byli nominováni na mistrovství světa v tradičních bojových uměních v Číně, zavládlo v nás veliké nadšení a radost, že si splníme jeden velký sen, který si jen fanda a nadšenec bojových umění může přát.Letošní 3. mistrovství světa se konalo v čínském městě Shiyan v provincii Hubei.Město se rozprostírá na úbočí nádherných a legendami opředených hor Wudangšan.

Město Shiyan je hlavní a vstupní branou do těchto hor. Právě zde po stovky let vznikalo pověstné bojové umění Wudangu,které je známo po celém světě. Také nejde zapomenout na velice známý a krásný film Tygr a drak, který se právě odehrával v této velkolepé scenérii Wudangských hor.Do Číny jsme odletěli 26. října 2008 přes Paříž do Guanzhou a potom vnitrostátní leteckou linkou do Wuhanu. Zde nás již čekala naše čínská průvodkyně Elen, která měla naši českou výpravu na starost.Odvezla nás do 400 km vzdáleného města Shiyan. Cesta autem sice kopírovala úbočí Wudangských hor, ale byla po dlouhém letu už nepříjemná.Po příjezdu do hotelu jsme zjistili pár užitečných informací co se týče ubytování, stravování a dalšího programu našeho pobytu.Příjemné bylo zjištění, že sportovní hala, kdese celá soutěž bude odehrávat, byla asi dvacetminut chůze od našeho hotelu.

Hned první den po příjezdu jsme si šli prohlédnout město. Naší průvodkyni Elen se to moc nelíbilo,ale touha po poznání byla velká a po trochudelším rozhovoru zjistila, že s námi asi moc nenadělá. Nejvíce fascinující, co zaujme ihned na první pohled každého návštěvníka Číny, je místní doprava a vše kolem ní.Jako by to byl jeden velký zmatek, ale to všejen na první pohled. Vzpomínám, jak jsem při první návštěvě Číny čekal deset minut na přechodu pro chodce a bláhově si myslel, že mi někdo zastaví a pustí na druhou stranu. Jenže nic tomu nenasvědčovalo, takjsem se rozhodl, skoro se zavřenýma očima, jít co nejkratší cestou na druhou stranu ulice. Bylo až neuvěřitelné, jak těsně a s velkou ohleduplností mě všichni míjeli. Za celou dobu jsme neviděli ani jednu sebemenší dopravní nehodu. To svědčí o velké kázni a toleranci mezi lidmi. Vlastně se s tímto „nespěcháním“ dá setkat na toulkách Čínou všude. Lidé zde nenadávají a neřvou jeden na druhého, pokud se nějak omezí, ale s klidem vyčkají až se situace vyřeší a oni mohou pokračovat dál.Po malém prozkoumání 4 milionového města nás čekal další den. Hned ráno bylo malé setkání všech 37 zúčastněných zemí. Zde jsme dostali všechny podrobné informace, kdy a kde budeme soutěžit. Také se představili všichni hlavní funkcionáři IWUF (Mezinárodní Wushu Federace) a organizátoři celé soutěže. Poté jsme s panem Turneberem a jeho cvičenci odjeli pronajatým autobusem do malé vesničky ve Wudangských horách. Zde jsme zapomoci průvodce Viktora viděli, jak zdejší lidé žijí a pracují. Po krátké, ale zajímavé prohlídce, nás místní lidé pohostili velmi chutným jídlem, především ze samé zeleniny. Zpět nás čekala velmi dobrodružná cesta po zajímavých silnicích,které se ani nezdály moc sjízdné a náš autobus už vůbec nevypadal na to, že by cestu zpět mohl přežít. Celou cestu totiž vydával velmi podivné zvuky. Ale vše dopadlo dobře. Na zahajovací ceremoniál jsme se dostavili včasa plni dojmů. To jsme ale netušili, jak takové zahájení soutěže může vypadat. Vše se odehrávalo na místním obrovském atletickém stadionu a celý večer připomínal zahájení Olympiády v Pekingu. Vše se neslo v duchu Wudangského kung-fu a oslava tohoto posvátného místa všem připomněla,jak velkou úlohu a význam má Wudangské bojové umění.Určitě nejkrásnější pocit zažívá každý sportovec, když vidí vlajku své vlasti plápolat mezi ostatními z celého světa. Tento pocit se vryl každému z nás hluboko do srdce.

Další den byl pro všechny soutěžící uspořádán celodenní výlet do Wudangských hor a prohlídka nejznámějšího taoistického kláštera Purpurových oblaků.

Klášter se nachází blízko města Shiyan.Wudangské pohoří leží v čínské provincii Hubei, v okrese Yingshan, poblíž města Shiyan. Táhne se v délce 400 km. Celkovou atmosféru pohoří dotváří celá řada nádherných taoistických chrámů, svatyní,paláců a klášterů. Bylo nádherné spatřit tento starý a mystický klášter na vlastní oči. V současné době je zde škola Wudangského bojového umění, kterou každý rok navštíví tisíce vyznavačů kung-fu.Následující tři dny probíhala samotná soutěž. Hala ležela na velkém, nádherně vyzdobeném prostranství. Po ránu zde místní lidé chodili cvičit jak taiji, tak i jiné sporty. Na hale byla nainstalovaná obří obrazovka, na níž mohli kolemjdoucí sledovat přímý přenos soutěže.

Hned první den jsme po nádherné a bezchybně zacvičené sestavě Jiřím Hauskou získali zlatou medaili. Později Jirka přidal bronzovou za sestavu se zbraní. Až z nás po prvním úspěchu spadlo napětí, pokračovalo již vše lépe a sbírali jsme další cenné kovy. Petra Bínová ve velké konkurenci předvedla, že se i ve světě začíná prosazovat a získala dva bronzové kovy. Já jsem vybojoval stříbro za sestavu Taiji jian (meč) a bronz za sestavu Chen Taiji (pěst).Jan Turneber také opět potvrdil své kvality a získal krásné třetí místo za sestavu Wudang Taiji. Radka Bínová byla ve své kategorii nejmladší závodnicí a její čtvrté místo je určitě velkým úspěchem. Pěkné bylo i překvapení od Markéty Musilové,která si za svou sestavu Wudang Taiji odnesla krásný bronz. Závěr celého klání jako vždy patřil secvičeným bojovým sestavám,kterým kralovaly ruské týmy. O to více bylo krásnější až nečekané druhé místo, o které se společně se mnou zasloužil Jiří Hauska.

tex napsal:

Martin Rohel

a

Jíří Hauska vedoucí školy: Moravská asociace Hung Gar Kung Fu

Jiří Hauska (MAHK Brno)
1. Other Nanquan
2. Duilian
3. Long aparatus

Martin Rohel (Taijiquan Shaolin Kung-fu Křelov)
2. Taiji jian
3. Chen taiji

Markéta Musilová (ČCČC Praha)
2. Wudang taiji

Petra Bínová (Wu-shu Pelhřimov)
3. Jie quan
3. Gun
21. Duilien

Jan Turneber (ČCČC Praha)
3. Wudang taiji

Radka Bínová (Wu-shu Pelhřimov)